Sunt cateva lucruri in viata care nu se vor schimba, orice am face: facturile trebuie platite, copiii trebuie dusi la scoala si banii trebuie castigati, cumva, la serviciu. Toata lumea face asta. Sau, oricum, mai multa lume decat incape pe drum la 8 dimineata.
Si de-aia, pe drumul spre slujba, ne intalnim in fiecare zi cu totii, bara la bara, sclavii aceluiasi automatism: Frana. Cutia de viteze la punctul mort. Ambreiaj. Treapta I. Acceleratie usoara. Oftat. Ochii pe masina din fata. 5 metri mergem usor. Frana. Oftat. Cutia de viteze la punctul mort. Iar oftat.
Ei bine, toata secventa de mai sus poate fi facuta de masina. Cu conditia sa aiba un autopilot adaptiv Level 2.
Ce face autopilotul asta? Spre deosebire de fratele lui, Level 1, care doar te tinea la distanta pe autostrada de masina din fata - si care iesea din functie la viteze mai mici de 20 km/h, pilotul de ultima generatie se ocupa de masina tot timpul. Inclusiv la viteza melcului, in trafic, 2, 3, hai 5 kilometri pe ora.
Cum functioneaza?
Simplu: setezi distanta pana la masina din fata (ai mai multe trepte):
- Setezi viteza ideala, cu care visezi sa mergi (sa zicem, 50 km/h, ca esti un optimist…).
- Si dupa aia apesi pe butonul autopilotului. De acolo, nu trebuie decat sa tii masina pe directie: autopilotul va accelera si va frana ca sa tina distanta setata fata de masina din fata.
- Daca ea se opreste, se va opri si masina ta.
- Daca reporneste in 3 secunde, vei reporni si tu.
- Daca blocajul e mai mare si oprirea trece de 3 secunde, autopilotul intra in standby, din care il scoti cu o simpla apasare pe buton cand lucrurile au inceput sa mearga. Si el se va tine in continuare dupa masina din fata.
- Pe autostrada, autopilotul Level 2 face o chestie la fel de utila: te tine pe mijlocul benzii.
Fata de versiunea veche, care doar te indeparta de margini, acum softul e mai performant si iti ia mult din munca si te ajuta sa transformi drumurile lungi in calatorii mai placute. Pana acum, genul asta de autopilot era accesibil doar in masinile high-tech, gen Tesla. Din septembrie insa, prima masina accesibila pe care poti sa-l comanzi e noul Ford Focus. Tiriac Auto a primit primele masini si a inceput programul de test-drive, asa ca poti sa-l incerci si tu, mai ales ca vacanta e pe sfarsite si drumurile bara la bara se intorc in viata noastra.
© Lucian Mindruta