Fiind prezentat la Salonul Auto de la Geneva 2014, conceptul XR-PHEV aduce in premiera pe piata auto europeana tehnologia plug-in hybrid electric – o imbinare eficienta a expertizei ingineresti, cu impactul redus asupra mediului, agilitatea dinamica si un design cu linii coupe accentuate.
Dezvoltarea tehnologiei PHEV - Cu pasi repezi
Prezentat in noiembrie 2013, la cea de-a 43-a editie a Salonului Auto de la Tokyo, conceptul XR-PHEV reprezinta urmatoarea generatie de crossover din segmentul C, ce foloseste un sistem de propulsie hibrid cu tractiune pe puntea fata si imbina functionalitatea unui SUV cu aspectul unui Coupe sport. Toate acestea contribuie la o experienta extraordinara de condus.
Design cu linii coupe – alura sportiva
Conceptul cheie ce a stat la baza dezvoltarii designului exterior a conceptului XR-PHEV este alura atletica. Sursa de inspiratie pentru silueta acestui vehicul robust, cu roti supradimensionate si garda la sol destul de ridicata pentru a da dovada de agilitate si versatilitate, o reprezinta imaginea sprinterului ce ia startul intr-o cursa.
Grila frontala, pe care este centrat logo-ul celor 3 diamante, reflecta puterea, energia si fiabilitatea unui SUV, ceea ce face ca acest model sa fie o prezenta impunatoare in trafic. Cadrul grilei incepe din zona farurilor adaptive si continua intr-un mod firesc spre caroserie, oferind o nota de flexibilitate modelului, in partea frontala.
Conceptul XR-PHEV foloseste panouri solare integrate in plafon, care servesc pentru incarcarea bateriei auxiliare si de asemenea beneficiaza de un spoiler, cu un unghi variabil pe marginea posterioara a acoperisului, care poate fi ajustat pentru diferite conditii de conducere.
Ca si celelalte doua concepte* prezentate la salonul auto de la Tokyo, conceptul XR-PHEV reprezinta noua identitate vizuala a brandului, ce va fi introdusa treptat, de catre Mitsubishi Motors, prin intermediul fiecarui crossover sau SUV ce va fi lansat in urmatorii ani. Menita sa simbolizeze functionalitatea si siguranta caracteristice unui SUV, identitatea sa vizuala este alcatuita din elemente verticale (fie cromate sau iluminate), ce se imbina perfect cu lateralele grilei fata.
Interior atractiv
Conceptul XR-PHEV dispune de un habitaclu atractiv gandit, astfel incat sa stimuleze condusul sportiv. Scaunul soferului ii asigura acestuia o pozitie ferma, in timpul condusului, permitandu-i manevrarea vehiculului cu siguranta si precizie. Tapiteria scaunului este de culoare rosie, fiind scoasa in evidenta prin accente de culoare atat pe interior cat si spre extremitati, oferindu-i soferului senzatia de distinctie si excelenta, acesta avand o forma diferita fata de celelalte 3 scaune. Vitezometrul, tahometrul precum si alte informatii ce sunt afisate in timp util, sunt proiectate pentru a permite soferului sa depisteze instant orice modificare si sa actioneze in consecinta.
Tractiune fata PHEV – Segment C
Conceptul XR-PHEV foloseste un sistem de tractiune fata PHEV usor si eficient, derivat din sistemul folosit pentru alimentarea modelului Outlander PHEV.
Sistemul de propulsie al acestui nou PHEV este compus dintr-un motor pe benzina, de 1.1 litri, in 3 cilindri, supralimentat, un motor electric (spre deosebire de Outlander PHEV, care este echipat cu 2 motoare electrice), cu un convertor in partea din fata si un acumulator dispus sub podea. Convertorul creste puterea si eficienta motorului si a generatorului.
*Celelalte doua concepte ce vor fi expuse la Salonul Auto de la Geneva, sunt: conceptul GC-PHEV si conceptul AR.
Alegerea sistemului PHEV cu tractiune fata, fara motor pe partea din spate, reduce greutatea si pierderile prin frecare, sporindu-se astfel economia de combustibil si energie electrica. Aceste particularitati sunt foarte apreciate de catre posesorii autovehiculelor, mai accesibile, din segmentul C.
Din modul pur electric, propulsorul conceptului XR PHEV selecteaza automat unul dintre cele 2 moduri de condus– hibrid serie si hibrid paralel – pe cel mai potrivit pentru conditiile de condus si in functie de nivelul de incarcare al acumulatorului, la fel ca si in cazul modelului Outlander PHEV.
O alta caracteristica comuna cu Outlander PHEV este faptul ca functionarea in modul 100% electric se poate controla si gestiona prin folosirea modului de incarcare sau economisire a bateriei.
Concept XR-PHEV este, de asemenea, echipat cu prize de 100V AC la bord, capabile de a oferi o sursa externa de pana la 1500W. Sistemul poate furniza suficienta electricitate, doar de la bateria de actionare, pentru a alimenta aparate de uz casnic pentru o zi intreaga, sau pana la maxim 10 zile, atunci cand motorul este folosit pentru a incarca bateria.
Tehnologie de siguranta activa
Acest concept include un nivel inalt al sigurantei, sistemele electronice active, dezvoltate de catre MMC, avand rolul de a ajuta soferul sa evite accidentele si coliziunile si de a oferi in permanenta informatii despre starea vehiculului.
Aceste sisteme actioneaza impreuna pentru a anticipa situatiile periculoase, alertand soferul, si pentru a activa rapid si eficient functiile de siguranta. Principalele functii ale acestora sunt:
· Pedestrian Collision Mitigating Auto-braking
· Rearward Blind Spot Vehicle Warning System*
· Driving Safety Support System**
· Auto Hi-beam
· Unintentional Vehicle Move Off Control***
· Forward Collision Mitigation Braking (FCM)
· Lane Departure Warning (LDW)
· Adaptive Cruise Control (ACC)
* Acest sistem ajuta la evitarea coliziunilor prin alertarea conducatorului auto cu privire la prezenta vehiculelor care se apropie din spate. Acest sistem are de asemenea rolul de a detecta si preveni soferul de prezenta obiectelor sau a altor autovehicule din spatele autovehiculului propriu, cand acesta executa o manevra de parcare sau cand iese din garaj.
** Sistem promovat de statul Japonez. Acesta imbunatateste siguranta asigurand comunicarea intre vehicul si infrastructura, reusind sa informeze soferul despre starea drumului, indicatoare, pietoni, alte vehicule si biciclisti.
*** Cand camera frontala identifica vreun obiect in imediata apropiere a vehiculului si senzorii detecteaza ca se apasa pedala de acceleratie in locul celei de frana, sistemul reduce puterea motorului, reducandu-se astfel deplasarea vehicului.
Publicat la: 15.06.2015