Luna octombrie va marca inceputul unui an de referinta pentru Mitsubishi Motors Corporation (MMC), intrucat compania va celebra 40 ani de prezenta continua pe cea mai strategica piata, piata europeana, de la prima prezentare oficiala, la Salonul Auto de la Londra, in octombrie 1974, pana la lansarea in Europa a “pionierului” Outlander PHEV la sfarsitul lui 2013.
Recunoastere internationala pentru Mitsubishi
Desi autovehiculele Mitsubishi se regaseau deja in numar redus, doar in cateva tari europene, precum Spania (1956) si Grecia (1963), initiativa Mitsubishi de a exporta in Europa a venit ca urmare a unui acord unic, in februarie 1970, intre Mitsubishi Heavy Industries Co. (MHI) si Chrysler Corporation prin care MHI 1) isi dezvolta divizia auto deja existenta si 2) fuziona cu Chrysler pentru a crea “Mitsubishi Motors Corporation” (MMC).
In mai 1971, un acord suplimentar intre Mitsubishi Motors Corporation si Chrysler International S.A. a inclus distribuirea de autovehicule Mitsubishi prin intermediul retelei globale de dealeri Chrysler International, exceptie facand Japonia, Statele Unite si Canada.
Incepand cu luna septembrie 1971, MMC a devenit societate comerciala, detinuta de catre MHI (85%) impreuna cu Chrysler Corporation (15%).
Salonul Auto de la Londra, 1974
Cu toate acestea, din cauza termenilor restrictivi ai acestui acord, volumul vanzarilor Mitsubishi Motors a ramas foarte limitat in Europa (un total de 4,861 unitati in intervalul 1971 - 1975), perioada in care vanzarile altor marci japoneze au luat avant, crescand de la un numar de 16,458 unitati in 1965, la 126,275 unitati in 1970, atingand 528,486 unitati in 1975.
In cele din urma, in 1974, MMC si Chrysler International au ajuns la un acord care sa permita MMC sa isi dezvolte propria activitate de marketing si vanzari in Europa.
Incepand de atunci, drepturile de distibutie au fost acordate companiilor independente, in primul rand in Belgia si Luxemburg (in august 1974), urmate in decurs de cateva saptamani, de catre Olanda si apoi Marea Britanie, tara in care a avut loc lansarea oficiala a brandului Mitsubishi Motors, in Europa, la Salonul Auto de la Londra in octombrie.
La acest salon de referinta, au fost prezentate modelele Lancer si Galant, ce au fost puse apoi la dispozitia publicului european, in cele patru tari, incepand din 1975, in urma unor prezentari de succes similare, la Salonul Auto de la Brussels si la Salonul Auto din Amsterdam (AutoRAI).
Restul tarilor din Europa au fost urmatoarele, fie deschizandu-se catre (acceptand) importurile japoneze (Germania in 1977, etc.) ori limitandu-si cotele (Franta in 1978, etc.)
In timp ce acordul cu Chrysler International lua sfarsit, in august 1982, MMC isi stabilise deja primul birou de legatura in Rotterdam in 1977, precursorul lui Mitsubishi Motors Europe B.V. de astazi, ce inca isi pastreaza sediul in Olanda.
O paleta europeana
In peste 40 de ani de activitate, vanzarile Mitsubishi Motors* au crescut substantial in Europa: de la cele cateva unitati vandute la inceput, cu amanuntul, in 1975, in doar 4 tari, pana la rezultatul, de 92.411 unitati, al ultimului an fiscal, in cele 34 de tari, ale teritoriului comercial MME de azi (i.e. excl. Rusia, Ucraina si Kazakhstan), principalele trei piete ale sale fiind:
- Germania: 22,138 unitati
- Marea Britanie: 12,349 unitati
- Norvegia: 5,697 unitati
… toate depasite de Rusia cu un volum al vanzarilor de 80,000 unitati. Pe aceasta vasta piata ruseasca, MMC si partenerul sau local, au jucat un rol de pionierat facand, din brandul Mitsubishi Motors, unul dintre cei mai vechi jucatori din vest (august 1991) – o actiune riscanta, insa de succes, ce s-a concretizat, pentru aceasta piata, prin desprinderea de Mitsubishi Motors Europa, in aprilie 2007, cu scopul de a deveni o regiune de sine statatoare. Din 2009, Rusia este servita printr-o societate mixta intre, Mitsubishi Corporation, si Rolf Group, ce au fuzionat in 2012, prin Mitsubishi Motors Corporation, pentru a forma noul “MMC Rusia”.
Sunt peste 40 de ani, de cand MMC a adoptat, de asemenea, procesul de fabricare, pentru prima data in Europa de vest (incl. la fosta fabrica NedCar, din 1995 pana in 2012) si mai tarziu in Rusia (prin “PCMA Rus” o societate mixta fondata impreuna cu PSA Peugeot Citroën, a carei productie a inceput in Aprilie 2010).
Design-ul (din 1989 pana in 2009) precum si procesele de cercetare & dezvoltare (incepand din 1989) au fost de asemenea adaugate pe paleta activitatilor europene ale MMC.
*excluzand Canter trucks
Original si individual
Indiferent de complexitatea prezentei sale de-a lungul anilor (cronologie mai jos), Mitsubishi Motors a ramas un jucator important pe piata europeana, mentinandu-si imaginea unui brand japonez diferit, sigur si eficient, ce si-a facut simtita prezenta in segmentele crossover (Outlander, ASX), SUV (Pajero*) si pick-up (L200).
… o pozitionare sustinuta de tehnologii avansate (de la motoare pe benzina cu injectie-directa, in 1995, pana la varianta Clean Diesel, de azi, de la autovehiculele electrice (i-MiEV in 2010), pana la diversele solutii de reducere a greutatii (designul Globall Small din 2012), de la primele sisteme de tractiune activa (“Dynamic 4” din 1987) la sisteme 4x4 extrem de sofisticate (“S-AWC” din 2008), etc.
… imagine sustinuta inca de la inceput prin realizari fantastice in domeniul sporturilor cu motor (12 victorii Dakar castigate cu Pajero* si 5 campionate WRC castigate cu Lancer Evolution – 4 la categoria de Conducere si unul la categoria Producator), toate aceste victorii avand o amprenta auto europeana.
Piata de referinta
In prezent, cu o revenire a profitabiliatii, prognozata pentru FY13 si valoarea celor peste 100,000 unitati vandute, pe an, in cele 34 de tari, ale teritoriului sau comercial (excluzand Rusia), Mitsubishi Motors Europa priveste catre urmatorul pas al dezvoltarii sale, ca si coordonator al activitatii MMC in Europa.
…aceasta fiind cea mai competitiva dintre toate pietele globale, in care cerintele precise ale consumatorilor, strictetea tuturor reglementarilor globale (siguranta, emisii), precum si prezenta celor mai capabili competitori, care vin intotdeauna cu solutii exceptionale, toate, impreuna formeaza o adevarata piata de referinta pentru toti jucatorii importanti ai pietei globale.
in acest context MMC va continua sa isi imbunatateasca prezenta in Europa, folosindu-se din plin de emblema sa caracteristica – suprematia in domeniul ingineriei – pentru a-si demonstra abilitatile....
*Montero in Spania / Shogun in Marea Britanie
… o pozitionare reprezentata, cel mai bine, de autovehiculele de pionierat, precum modelul Outlander PHEV, crossover-ul plug-in hybrid, ce urmeaza a fi lansat - si viitorii sai urmasi inovatori.
Ani de referinta pentru Mitsubishi Motors in Europa
1956: Sunt vandute primele autovehicule Mitsubishi in Europa (Spania), urmate de Grecia in 1963.
1970: Se infiinteaza Mitsubishi Motors Corporation (MMC), ca urmare a unui acord intre Mitsubishi Heavy Industries Co. si Chrysler Corporation.
1974: MMC primeste aprobarea Chrysler pentru a vinde in Europa in nume propriu:
►August: primul acord de distributie (Belgia & Luxemburg), urmat de catre Olanda si Marea Britanie.
►Octombrie: prezentarea in fata publicului european la Earls Court, Salonul Auto de la Londra.
1975: Inceputul vanzarilor in cele patru tari (Lancer si Galant).
1977: Primul birou de legatura (Rotterdam, Olanda). Prima victorie la Raliul din Europa (Lancer - castigator in categoria sa la raliul Lakes Rally).
1982: Incheierea acordului de distributie cu Chrysler International S.A.
1985: Biroul de legatura se muta la Frankfurt (Germania).
1989: Se deschide Centrul European de Cercetare si Dezvoltare, langa Frankfurt (Germania).
1991: Demararea operatiunilor in Rusia.
1993: Se deschide sediul european de vanzari si marketing (“MMSE”), langa Amsterdam (Olanda).
1995: Are loc introducerea modelului Carisma, primul produs specific european al MMC (platforma impartita cu Volvo – produs la fabrica NedCar).
2001: Mitsubishi Motors achizitioneaza fabrica NedCar.
2004: Introducerea modelului Colt, doar in Europa (platforma impartita cu DaimlerChrysler – produs la fabrica NedCar). Modelul Colt este recompensat cu titlul "Das Goldene Lenkrad" (Volanul de Aur), de catre ziarul german de duminica "Bild am Sonntag," publicat de catre Axel Springer AG.
2005: Primul parteneriat cu PSA Peugeot Citroën (cea de-a 2a generatie Outlander-dezvoltata impreuna cu Peugeot 4007 si Citroën C-Crosser).
2007: Rusia devine regiune de sine statatoare, separandu-se de Mitsubishi Motors Europa.
2009: Are loc restructurarea Mitsubishi Motors Europa.
2010: Inceperea productiei la fabrica Kaluga in Rusia (“PCMA Rus” o companie mixta MMC – PSA)*
Introducerea modelului 100% electric i-MiEV pe piata europeana.
2012: Fabrica NedCar este vanduta grupului VDL Groep B.V. pentru suma simbolica de 1,00 € (avand insa garantia pentru pastrarea locurilor de munca).
MMC preia 9% din distribuitorul sau rus (redenumit mai tarziu “”MMC Rus” in Mai 2013).
2013: Prima prezentare, pe piata europeana, a crossover-ului hibrid electric, Outlander PHEV. Mitsubishi Motors Europa se muta intr-un sediu nou, langa Maastricht.
2014: Revenirea la profitul prognozat pentru Europa, pentru FY13.
* Productia modelului Mitsubishi (Outlander) a inceput in septembrie 2010, modelul Outlander fiind dezvoltat impreuna cu Peugeot 4007 si Citroën C-Crosser.
***